Bez nazwy-1
Agata Kosztowny

Agata Kosztowny

Głusi w Erasmusie+

Nie myślałam, ani wcześniej wiele nie wiedziałam o Erasmusie+, kiedy tłumaczka języka migowego zaproponowała nam Głuchym (mnie, Anecie i Agnieszce)  wyjazd na zagraniczne praktyki w ramach programu Erasmus+. Byłam na drugim roku studiów magisterskich na kierunku pedagogicznym. Zaczęłyśmy szukać miejsca, gdzie przyjmą nas na praktyki. Złożyłyśmy zgłoszenie i po dopełnianiu wszystkich formalności trafiłyśmy w kwietniu na 3 miesięczne praktyki w Niemczech miasteczku Hamm (nie Cham 😉 ). Z nami pojechała tłumaczka od języka migowego.

Zakwaterowanie.

W Niemczech spotkałyśmy się przemiłą  Polką, Panią Marleną oraz Panią Anią, które nam we wszystkim pomogły. Zakwaterowałyśmy się w akademiku. Mieszkałam w pokoju  dwuosobowym, z kuchnią i łazienką z pełnym wyposażeniem. W akademiku mogłyśmy korzystać z wielu  rozrywek sportowych: basen, sauna, siłownia, hala, tenis ziemny… Z basenu korzystałam prawie codziennie, w większości pływałam sama!

Rowerem na praktyki.

 W Niemczech są bardzo dobre warunki dla rowerzystów, wszędzie można dojechać ścieżkami dla rowerzystów. Dlatego postanowiłyśmy w ten sposób dojeżdżać do szkół, aby po drodze podziwiać zieleń i okolice .

Praktyki w szkole.

Byłam na kierunku Wczesnoszkolnej Edukacji z Arteterapią, wcześniej Surdopedagogiki i Oligofrenopedagogiki.  Praktyki odbywałyśmy w szkołach i szkołach specjalnych w Hamm i w okolicach:

  • Szkoła Carla Orffa

Szkoła podstawowa. Głównie opiera się na 3 zasadach: kształcenia poprzez zabawę, rozwijanie muzykalności dzieci, integracja muzyki, słowa i ruchu.

  • Szkoła Munsterlandschule

Szkoła dla dzieci i młodzieży niesłyszącej oraz ze sprzężeniami intelektualnymi. Jest tu potrzeba wsparcia słuchania i komunikacji.

  • Szkoła w Heithof

Szkoła dla dzieci i młodzieży z problemami psychiatrycznych, przy szpitalu psychiatrycznym.

  • Szkoła Waldorfska

Szkoła prywatna dla dzieci i młodzieży. Dużą wagę przywiązuje się tu do działań artystycznych (malowanie, rysowanie, śpiewanie, gra na instrumentach, eurytmia), a także uczenia się poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, warsztaty – praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu). Brak tu ocen, dzieci nie korzystają z  podręczników.

  • Sport Kinertageseinrichtung Grashupfer

Przedszkole sportowe dla dzieci.

  • Alfred Delp Schule

Szkoła specjalna dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, w której głównym celem jest rozwój duchowy. Nacisk kładziony jest na dostarczenie wiedzy specyficznej dla stanowiska pracy, która jest niezbędna na różnych obszarach roboczych.

  • Lindenschule

Szkoła specjalna dla dzieci i młodzieży z wadami wymowy.

  • Atelier Arto

Pracownia plastyczna, kursy i warsztaty dla dzieci i młodzieży.

Najbardziej spodobała mi się szkoła dla Głuchych w Munster. Sama jestem osobą słabosłysząca, więc spodobało mi się  podejście do uczniów i zastosowane tam metody i techniki nauczania.

Zwiedzanie.

Oprócz praktyk, w wolnych chwilach zwiedzałyśmy okolice Hammu. Zaliczyłyśmy Dortmund, Movie Park w Bottrop – niezła adrenalina ;), Mochnese, Oberhausen, Unna, Essen oraz miasto Hamm.

Czy było warto?

Tak, każdemu polecam! Warto jechać i spróbować. Erasmus jest najlepszą okazją, aby zdobyć umiejętności w pracy, obejrzeć inne typy szkół, poznać nowe metody w szkołach, znaleźć nowych przyjaciół, poznać kulturę kraju, podszkolić język, niesamowicie spędzić czas i wrócić do domu z dużym bagażem wspomnień! Spędziłam cudowne, pełne wrażeń dni, niezapomniane chwile, a przy okazji zdobyłam wartościowe doświadczenia..